Experian verzamelt informatie van consumenten en stelt deze gegevens onder strenge voorwaarden beschikbaar aan bedrijven. Het gaat dan bijvoorbeeld om energieleveranciers, telecombedrijven of webshops. Hiermee helpen we deze bedrijven om met onze data hun financiële risico’s te verkleinen, bijvoorbeeld het risico dat een consument niet betaalt. Aan de andere kant zorgen we er met onze informatie voor dat consumenten krediet afsluiten dat past bij hun financiële situatie. Zo helpen we voorkomen dat je een betalingsverplichting aangaat die je niet kunt nakomen. Dat noemen we ook wel overkreditering.
Deze privacyverklaring omschrijft hoe Experian Nederland persoonsgegevens van consumenten gebruikt voor onze diensten naar klanten.
Deze privacyverklaring voor consumenten is een aanvulling op de privacyverklaring voor het bezoeken van onze website. Wil je weten hoe we omgaan met persoonsgegevens ten behoeve van je websitebezoek? Bekijk dan de privacyverklaring voor jouw websitebezoek.
Experian heeft twee hoofdactiviteiten waarvoor zij persoonsgegevens verwerkt: Decision Analytics en Credit Services.
Decision Analytics
Experian levert analytische diensten en specialistische softwareproducten die bedrijven in staat stellen om de snelheid en kwaliteit van hun besluitvorming te vergroten.
Credit Services
Experian is een kredietinformatiebureau dat gegevens verzamelt en beschikbaar stelt aan bedrijven en organisaties die bij verstrekking van hun producten of diensten een kredietrisico lopen.
Deze bedrijven worden daardoor in staat gesteld om een goed afgewogen beslissing te nemen over de financiële risico’s die zij lopen bij het verstrekken van producten en diensten.
Wij verwerken persoonsgegevens met als doel het verstrekken van gegevens over natuurlijke- en/of rechtspersonen, al dan niet samengevat in een zogenaamde risicoscore, ter ondersteuning van de voorbereiding en/of afwikkeling van door opdrachtgevers te nemen beslissingen over:
De hierboven genoemde doeleinden bieden de rechtmatige grondslag voor de verwerking van persoonsgegevens. Zie tevens paragraaf 3.
Voor Experian Nederland BV is de rechtmatige grondslag vooral gelegen in artikel 6 sub f van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), welke als volgt luidt:
“de verwerking is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de verwerkingsverantwoordelijke of van een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van de betrokkene die tot bescherming van persoonsgegevens nopen, zwaarder wegen dan die belangen, met name wanneer de betrokkene een kind is”.
Experian is in Nederland gevestigd aan de Grote Marktstraat 49, 2511 BH te Den Haag. Je kunt Experian bereiken via de onderstaande contactgegevens:
E-mailadres voor consumenten (Consumenten Helpdesk) |
|
E-mailadres voor bedrijven |
|
E-mailadres Functionaris Gegevensbescherming |
|
Post |
Experian Nederland |
Telefoonnummer consumenten |
0900 - EXPERIAN / 0900 - 397 374 26 (gebruikelijke belkosten) |
Telefoonnummer algemeen |
+31 (0)70 440 4000 |
Website |
Experian verwerkt jouw persoonsgegevens op grond van gerechtvaardigd belang. Voor de doelen van gegevensverwerking en een toelichting daarop verwijzen we je naar de onderstaande tabel:
Doel voor gegevensverwerking |
Toelichting op het gerechtvaardigd belang |
Ondersteuning bij het inschatten van betaalrisico’s en ter voorkoming van overkreditering en het niet (kunnen) nakomen van financiële verplichtingen. |
Iemand op een verantwoordelijke manier financiële verplichtingen aan laten gaan omvat de zorgplicht voor de Experian klant om passende producten aan te bieden die individuen ook kunnen betalen en om ze te behoeden voor verplichtingen die zij eventueel niet kunnen dragen. Experian helpt om dit in beeld te brengen en deelt hiervoor ook de vastgelegde persoonsgegevens, eventueel samengevat in een risicoscore. Deze verplichting is omgeven met waarborgen, zodat de rechten van de consument voldoende beschermd zijn. |
Vaststelling van de identiteit van een consument en tevens voorkoming van identiteitsdiefstal en onwettige activiteiten zoals bijvoorbeeld witwaspraktijken. |
Diensten die onze klanten kunnen ondersteunen bij de vaststelling van de identiteit van de consument en tevens kunnen ondersteunen bij het voorkomen dat consumenten meewerken of slachtoffer kunnen worden van onwettige activiteiten (bijvoorbeeld identeitsdiefstal en/of witwaspraktijken). |
Het voldoen aan wettelijke vereisten en derden assisteren ook hieraan te voldoen. |
Experian moet aan alle wet- en regelgeving voldoen en helpt ook haar klanten hieraan te voldoen. Experian draagt bij aan de maatschappelijke verplichting dat kredietverstrekking er niet toe leidt dat individuen in financiële moeilijkheden raken ten gevolge van overkreditering. |
In onderstaand overzicht wordt weergegeven welke gegevens Experian verwerkt van zowel natuurlijke- als rechtspersonen (bijvoorbeeld eenmanszaken en vennootschappen onder firma) en wat de bronnen zijn.
Type persoonsgegevens |
Omschrijving van de gegevens |
Bron: waar komen deze gegevens vandaan? |
Negatieve betalingservaringen |
Informatie over niet betaalde of te laat betaalde schulden. De gegevens die we hebben bestaan uit:
|
Deze informatie komt van incassobureaus en de credit management afdeling van bedrijven. |
Positieve betalingservaringen |
Informatie over betalingsverplichtingen die op tijd zijn voldaan. |
Deze informatie komt van klanten van Experian. |
Persoonlijke gerechtelijke uitspraken |
Informatie over persoonlijke faillissementen en WSNP-registraties. WSNP staat voor Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. |
Deze informatie komt van openbare bronnen (bijvoorbeeld rechtbanken), eventueel via externe partijen. |
Eerdere krediettoetsingen |
We kijken of je eerder in dezelfde periode kredietaanvragen hebt gedaan bij andere bedrijven. Klanten van Experian kunnen bij het opvragen van een risicoscore zien of je meerdere aanvragen binnen een korte periode hebt gedaan. Verificatie, audit, analytische werkzaamheden (monitoring en ontwikkeling), facturatie doeleinden |
Deze informatie komt van klanten van Experian. |
Eerdere eCommerce toetsingen |
Verificatie, audit, analytische werkzaamheden (monitoring en ontwikkeling), facturatie doeleinden. | Deze informatie komt van klanten van Experian. |
Eerdere toetsingen |
Audit, analytische werkzaamheden (monitoring en ontwikkeling), facturatie doeleinden. |
Deze informatie komt van klanten van Experian. |
Contactgegevens |
E-mailadressen en telefoonnummers. |
Deze informatie komt van de bronnen uit dit overzicht. |
Bedrijfsgegevens |
Informatie over bedrijven, stichtingen en verenigingen. |
Deze informatie komt van openbare bronnen (bijvoorbeeld de Kamer van Koophandel), eventueel via externe partijen. |
Zakelijke gerechtelijke uitspraken |
Informatie over zakelijke faillissementen, surseances van betaling en WSNP-registraties van aansprakelijke personen. WSNP staat voor Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen. |
Deze informatie komt van openbare bronnen (bijvoorbeeld rechtbanken), eventueel via externe partijen. |
Identificatiegegevens |
Dit zijn basisgegevens die we opslaan om zeker te weten dat het om de juiste persoon gaat. We verzamelen hiervoor de volgende gegevens:
|
Deze informatie komt van de bronnen uit dit overzicht. |
Socio-demografische gegevens |
Experian Nederland B.V. maakt bij haar producten en diensten tevens gebruik van socio-demografische gegevens op huishoudniveau. |
Deze informatie komt van openbare bronnen, eventueel via externe partijen. |
Het is mogelijk dat onze klanten een toetsing afnemen bij het Curatele register afkomstig van www.rechtspraak.nl. Deze toetsing betreft slechts een doorverwijzing naar eerder genoemde bron. Deze informatie wordt niet opgeslagen door Experian.
Hieronder vind je een overzicht van personen, bedrijven en instanties die persoonsgegevens bij ons kunnen opvragen. Dit kan alleen onder strikte voorwaarden en volgens geldende wet- en regelgeving.
Type ontvanger |
Beschrijving |
Ontvangers van kredietinformatie |
Kredietverstrekkers zoals telecommunicatiebedrijven, webwinkels, financiële dienstverleners (bijv. banken), verhuursector en energieleveranciers. |
Derde partijen |
Experian schakelt bij de uitvoering van haar activiteiten ook derde partijen in als verwerkers, waaronder IT service providers. |
Betrokkenen |
Je hebt als betrokkene het recht om inzage te krijgen van je persoonsgegevens die Experian verwerkt. |
Experian is een internationale organisatie. De locatie in Nederland is gevestigd in Den Haag. Onze gegevens worden opgeslagen in Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Wij zijn ook actief buiten de Europese Economische Ruimte en hierdoor kunnen je gegevens ook daar worden ondergebracht. Dit gebeurt alleen onder strikte naleving van de AVG, waardoor jouw persoonsgegevens beschermd blijven onder de Europese wet- en regelgeving.
Landen die deel uitmaken van Europese Unie danwel van de Europese Economische Ruimte garanderen de naleving van de Europese privacy wetgeving zoals deze is vastgelegd in de in Nederland van toepassing verklaarde AVG. Landen buiten de Europese Economische Ruimte kennen wellicht andere, minder strikte wetgeving met betrekking tot bescherming van persoonlijke informatie dan de AVG. Indien persoonsgegevens worden gedeeld met en/of opgeslagen in landen buiten de EER, dan ziet Experian erop toe dat contractueel wordt vastgelegd dat de normen die gelden onder de AVG worden toegepast.
Hieronder vind je een overzicht van de bewaarperiode van persoonsgegevens.
Type persoonsgegevens |
Aantal jaar |
Startmoment van de bewaartermijn |
Negatieve betalingservaringen |
7 jaar totaal:
|
Na de registratiedatum van de negatieve betalingservaring |
Positieve betalingservaringen |
7 jaar totaal |
Na de laatste wijzigingsdatum |
Persoonlijke gerechtelijke uitspraken |
7 jaar totaal:
|
Na beëindiging van de insolventie of na beëindiging van het leveren van gegevens door gegevensverstrekker(s) |
Eerdere krediettoetsingen |
6 jaar totaal:
|
Na de datum van toetsing |
Eerdere eCommerce toetsingen |
6 jaar totaal:
|
Na de datum van toetsing |
Eerdere toetsingen |
Maximaal 6 jaar |
Na de datum van toetsing |
Telefoongegevens |
7 jaar totaal |
Na de laatste wijziging door de gegevensverstrekker(s) |
E-mailadressen |
7 jaar totaal |
Na de laatste wijziging door de gegevensverstrekker(s) |
Bedrijfsgegevens |
7 jaar totaal |
Na beëindiging van de handelsregistratie van het bedrijf of na beëindiging van het leveren van gegevens door gegevensverstrekker(s) |
Zakelijke insolventies |
7 jaar totaal:
|
Na beëindiging van de uitspraak of na beëindiging van het leveren van gegevens door de gegevensverstrekker(s) |
Documentnummers van verloren en gestolen internationale identificatiedocumenten |
10 jaar totaal |
Na de laatste wijzigingsdatum |
iDIN |
1 maand |
Na ontvangst verzoek om persoonlijke gegevens |
Kopie legitimatiebewijs |
Wanneer je een kopie van je legitimatiebewijs instuurt om inzage aan te vragen in je gegevens, dan wordt deze direct vernietigd nadat de identificatie is uitgevoerd.
Volgens de AVG heb je het recht om het burgerservicenummer (BSN) en de pasfoto op het legitimatiebewijs onzichtbaar te maken. |
NVT |
Bij Experian kun je gratis en op een makkelijke manier inzage krijgen in je persoonlijke gegevens die bij ons bekend zijn. Door op onderstaande knop te klikken, lees je precies hoe je dit kunt doen en wat we van je nodig hebben. Over het algemeen ontvang je binnen 5 werkdagen een reactie van ons. De wettelijke reactietermijn is een maand.
Wat kun je doen als je van mening bent dat jouw persoonsgegevens niet juist zijn?
Experian ontvangt persoonsgegevens over natuurlijke personen en rechtspersonen (bijvoorbeeld eenmanszaken en venootschappen onder firma) van derden en het is haar taak om ervoor te zorgen dat deze correct zijn. Daarnaast worden onjuistheden door middel van verschillende controles opgespoord. Het kan echter voorkomen dat er toch nog een verkeerd gegeven is opgenomen.
Als je van mening bent dat er in de gegevens die Experian over jou heeft iets onjuist of onvolledig is opgenomen, dan heb je het recht deze gegevens te laten corrigeren. Als je dit terecht hebt opgemerkt dan mag Experian deze gegevens niet zelf aanpassen zonder toestemming van de organisatie die de persoonsgegevens heeft aangeleverd. Experian neemt wel alle redelijke stappen om de correctheid te verifiëren door met de databron contact op te nemen om invulling te geven aan jouw constatering.
Als wij de bevestiging krijgen dat de persoonsgegevens onjuist zijn, dan passen wij deze aan. Zijn naar de mening van de databron de persoonsgegevens wel juist, dan is het aan jou als consument om in overleg te treden met de databron.
Wil je contact opnemen over onjuiste gegevens? Stuur dan een e-mail naar inzage@experian.nl of bel ons via 0900-experian / 0900-397 374 26 (gebruikelijke belkosten). Let op: via de telefoon mogen we helaas geen inhoudelijke informatie over je registratie verstrekken.
Hoe kun je bezwaar maken tegen het gebruik van je persoonsgegevens en ze eventueel laten verwijderen?
Experian slaat gegevens op en verwerkt deze op basis van gerechtvaardigd belang en hiervoor is geen aparte toestemming vereist (zie paragraaf 3).
Bij de afweging om wel of niet met jou een transactie aan te gaan is het noodzakelijk je persoonsgegevens te gebruiken. Dit is in het belang van zowel onze klanten als het functioneren van het Nederlands economisch verkeer. Daarnaast is het belangrijk dat een eventuele overeenkomst niet leidt tot het aangaan van financiële verplichtingen die mogelijk te zwaar voor je zijn (overkreditering) of in strijd zijn met de beginselen van verantwoordelijk handelen bij het aangaan van financiële overeenkomsten.
Het staat je volledig vrij om jouw rechten uit te oefenen en bezwaar te maken tegen het gebruik van je persoonsgegevens en verwijdering te verzoeken. Op grond van de AVG betekent dit echter niet automatisch dat Experian ook verplicht is in alle situaties de gegevens aan te passen of te verwijderen.
Experian past de gegevens aan of gaat over tot verwijdering wanneer, deze feitelijk onjuist zijn, niet ter zake dienend of niet worden verwerkt voor de doelen waarvoor ze zijn verzameld.
Kun je Experian verzoeken het gebruik van je persoonsgegevens te minimaliseren?
In sommige gevallen kun je ervoor zorgen dat Experian slechts beperkt gebruik kan maken van je persoonsgegevens. Het is echter niet een absoluut recht en je kunt hiervoor specifiek informatie inwinnen door contact met ons op te nemen (zie paragraaf 2 voor onze contactgegevens). Je persoonsgegevens kunnen nog steeds worden gebruikt als daar gegronde redenen voor zijn. Deze gegronde redenen zijn:
Alle bovenstaande gegronde redenen vormen voldoende grondslag voor het gebruik van je persoonsgegevens.
Experian zal je verzoek in overweging nemen, en daarbij vaststellen of sprake is van één of meerdere van bovenstaande uitzonderingen.
Experian is lid van de Vereniging Van Kredietinformatiebureaus (VvKI). Indien wij er niet samen kunnen uitkomen, kun je contact opnemen met de onafhankelijke klachtencommissie van branchevereniging VvKI via info@nvhinfo.nl. Ben je alsnog van mening dat er sprake is van een mogelijke overtreding van de AVG? Dan kun je een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer informatie hierover vind je op de website www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Experian is geen kredietverstrekker en neemt geen beslissing of je wel of niet een overeenkomst kunt sluiten. Dit is aan de Experian klant om te beslissen.
De rol van Experian beperkt zich tot het verzamelen en verwerken van gegevens die Experian klanten in staat stellen een afweging te maken om met jou een overeenkomst aan te gaan. Onze producten en diensten leveren de Experian klant belangrijke informatie voor de keuze die zij maken. Daarnaast gebruiken zij ook hun eigen informatie, expertise en processen om tot een gefundeerde beslissing te komen. De uiteindelijke keuze wordt altijd gemaakt door de betreffende Experian klant.
Het bovenstaande kan ertoe leiden dat dezelfde gegevens door verschillende Experian klanten worden gebruikt en dit tot verschillende uitkomsten kan leiden. De reden hiervoor is dat de Experian klanten zelf verantwoordelijk zijn voor de interpretatie en weging die gemaakt wordt aan de hand van de door Experian verstrekte informatie. Het kan daardoor voorkomen dat je een acceptatie van de ene Experian klant krijgt en een weigering van een andere op basis van dezelfde informatie van Experian.
We kunnen deze privacyverklaring op elk moment bijwerken en wij adviseren dan ook om regelmatig te controleren of er updates zijn.
Deze versie is voor het laatst bijgewerkt in april 2024.
Wil je deze privacyverklaring printen?
Klap dan alle onderwerpen van de privacyverklaring uit en print de pagina via de printopties van de internet browser.